"ŽIVOT JE JAKO BONBONIÉRA. NIKDY NEVÍŠ, CO OCHUTNÁŠ." Forrest Gump

úterý 5. května 2020

Narozeninový dort

Blížil se den D. Terezka celá napnutá sledovala situaci okolo svých narozenin... a ono se furt nic nedělo. No... bodejť by se dělo, když máma pořád zapomíná! Večer před velkým dnem to už chudák nevydržela a zeptala se na moje plány. Chytila jsem se za hlavu a s výkřikem: "Ježiš, to už je zítra?", spěchala hledat vhodný recept. 

Díky Katce (Karama) jsem věděla o existenci dortových stránek Víkendové pečení. Pro všechny, kteří neznají paní Míšu a její šikovné ruce, doporučuji, podívejte se, pokochejte, nasbírejte spousty nápadů, zkuste si ukuchtit nějakou dobrotu. Nebudete litovat. 
Mě se hodil recept na Ovocný narozeninový dort č. 2, podle kterého jsem upekla korpus. 

Takže... na korpus potřebuji:
6 vajec (bílky oddělím od žloutků)
180 g cukru krupice
vanilkový cukr
citronová kůra
200 g hladké mouky
50 g rostlinného oleje

Troubu předehřeju na 170°C. 
Nejprve vyšlehám bílky do pěny. Pak zvýším šlehání a postupně přidávám cukr. 
Žloutky našlehám s vanilkovým cukrem a citronovou kůrou do pěny. 
Obě hmoty spojím a stěrkou lehce vmíchávám mouku. Nakonec pomalu přidám olej. 
Na dno dortové formy o průměru 23 cm vložím pečící papír. Těsto naliju do formy a peču 20 minut při teplotě 170°C. Pak snížím teplotu na 150°C a peču dalších cca 15 minut. Korpus nechám chvilku vychladnout ve formě, pak odříznu nožem boky a překlopím na mřížku. Nejlepší je upéci korpus den předem, vychladlý zabalit do fólie a dát do chladu. Těsto je pak krásně vláčné. 

Terezka chtěla dort potažený marcipánem. Marcipánem, který vlastně ani marcipán není, páč se nazývá potahovací hmota. Musela jsem tedy pro tuto hmotu najít vhodný podkladový krém. Takový, aby se hmota  do druhého dne neroztekla. Pro tyto účely je nejvhodnější krém máslový. A já mám kliku, páč jeden takový luxusní už Terka jednou vyzkoušela!

Připravím si:
3 bílky
160 g cukru krupice
240 g měkkého másla
Můžete přidat i ovocný gel. My jsme krém ochutili oblíbeným, malinovým.

V misce smíchám bílky s cukrem. Celou misku položím na hrnec s vroucí vodou a v páře šlehám přibližně 12 minut, dokud se cukr nerozpustí a neudělá se bílková pěna. Poté dám bílkovou pěnu do mixéru a při nejnižším výkonu zašlehávám po malých kouskách rozměklé máslo. Vždy až po tom, co se jeden dílek rozšlehá! 
(PS: Můžu říct, že zašlehávání másla nám trvalo celou hodinu! Díky Terce, která mi s krémem pomáhala. Osobně bych se s ním asi takhle nemazlila. Ale stojí to za to. Lepší krém jsem ještě snad nejedla. Snad, že nebyl tak nechutně máslový, jak obyčejně máslové krémy bývají.) Ke konci přidám k zašlehání po částech i ovocný gel. 

Vychladlý korpus jsem nařízla na tři patra. První dvě vrstvy namazala nejprve lehce jahodovou marmeládou, pak krémem, na který jsem nasypala nadrobno nakrájené kompotované jahody. Horní vrstvu jsem jen pomazala krémem, potáhla vyváleným fondánem, Terka si svůj dort ozdobila a bylo hotovo. 




♥♥♥

Žádné komentáře:

Okomentovat