"ŽIVOT JE JAKO BONBONIÉRA. NIKDY NEVÍŠ, CO OCHUTNÁŠ." Forrest Gump

pondělí 26. března 2018

Perníčky

Recept na perníčky mám od babičky Růženky. 
Na Vánoce vždycky napekla několik perníkových chaloupek a pak se spokojeně dmula pýchou, neb byl o ně velký zájem. 
U nás se perník nikdy nějak nejedl. Já i bráchové jsme měli jiné favority a perníčci zůstávali na talířích netknutý. Proto kolikrát žasnu, kde se v mých dětech bere ta chuť na perníkové cukroví.  


TĚSTO: 
(V závorkách jsou uvedeny poloviční dávky, podle kterých většinou peču i já.) 
650 (325) g hladké mouky
250 (125) g moučkového cukru
100 (50) g medu
50 (25) g másla - NEROZPOUŠTĚT!
4 (2) vejce
2 (1) rovná lžička jedlé sody
2 (1) rovná lžička mletého koření (skořice, fenykl, anýz, hřebíček a badyán) 

Kolik čeho přesně třeba do směsi koření se mi nikdy nepodařilo zjistit. Přesný rozpis dávek si babička vezme do hrobu. Na moje všetečné otázky se mi vždycky dostávalo nedostatečných odpovědí. Prostě to tak nějak vzala od ruky. Jednou jsme se domluvili, že budu "u toho", až si bude připravovat novou várku, ale než jsem dorazila, měla zas vše smíchané. Asi to mělo zůstat tajemstvím. A až mi jednou dojdou zásoby.... 

Smíchám všechny ingredience a těsto nechám odpočinout v lednici. Vyválím, vykrájím a peču.

CUKROVÁ POLEVA ANEB TROCHA ALCHYMIE:
1 bílek
škrobová moučka (solamyl)
lžička citrónové šťávy
prosátý moučkový cukr

Nejprve vyšlehám bílek. Do bílého přidám dvě lžíce moučkového cukru a šlehám. Po chvilce přidám dvě lžíce cukru a šlehám. Napotřetí přidám cukr, na špičku nože škrobovou moučku a tři kapky citrónové šťávy...a zas šlehám. Není-li poleva dost hustá přidám ještě cukr a šlehám do té doby, až zůstane viset na lžíci a nesteče. 


 Nikdo nikdy nemá čas  zdobit, ale sní se všechno. 


Žádné komentáře:

Okomentovat