"ŽIVOT JE JAKO BONBONIÉRA. NIKDY NEVÍŠ, CO OCHUTNÁŠ." Forrest Gump

úterý 2. října 2018

Sirup z rakytníku

Rakytník se mi hodně dlouho vyhýbal. Donedávna jsem ani za mák netušila, jak tahle rostlina vůbec vypadá. Loni jsem si na zkoušku koupila sypaný čaj z rakytníku a pak celou zimu na něm ujížděla. 


Moji rodičové drazí si kdysi, kdesi tenhle "zázrak" pořídili a letos se poprvé pochlubili bohatou úrodou. Načesala jsem si pár bobulek a vrhla se do vaření sirupu. 

RAKYTNÍKOVÝ SIRUP

Původní recept počítá se 3 litry bobulí, 2 litry vody a 20 g kyseliny citrónové. Mě stačilo od všeho polovic. 

1,5 litru omytých bobulí rakytníku semeleme v mlýnku na maso, zalijeme 1 litrem vlažné vody, přidáme 10 g kyseliny citrónové a necháme stát 24 hodin. Na rovinu se přiznávám, že u nás se louhovalo o pár hodin déle. 
Směs přecedíme přes plátýnko, pořádně vymačkáme a přidáme pískový cukr. Počítejme na jeden litr šťávy jedno kilo cukru. 
Z mé poloviční dávky bobulí jsem vymačkala 1,9 l šťávy. Přisypala jsem tedy 1,9 kg cukru a nad plamenem míchala, dokud se cukr pořádně nerozpustil a sirup nezahřál. Optimální teplota je 80°C. Bod varu by znehodnotil všechny vitamíny. Ještě horké lijeme do připravených lahví (sklenic) a pevně je uzavřeme.


Neodolala jsem, uvařila si meduňkový čaj a přisladila čerstvým sirupem. 
Je to mňamkóza! 
Vitamínová bomba... a to doslova a do písmene. Rakytník má prý 10x víc vitamínu C než pomeranč. Ze všech rostlin obsahuje nejvíc vitamínu E. A je plný karotenu! 
Zkrátka... bomba!!!

Žádné komentáře:

Okomentovat